Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Forfatterbesøk (workshop) med Carl Johansen. Dramatisering av korte tekster som elevene skriver selv. Vi skal i løpet av de to timene se nærmere på hvordan konflikt brukes som litterært virkemiddel. Målet er at elevene skal bli bevisstgjort dette helt sentrale grepet i narrative strukturer, som en vei til en dypere forståelse av hva litteratur, film og drama er og kan være. Dette bidrar til å skjerpe refleksjonen, leseevnen samt evnen til selv å formulere seg skriftlig.
Veldig mye litteratur og film er drevet av ett overordnet prinsipp: konflikt.
Konflikten kan være mellom karakterer, mellom ideer, det kan være snakk om en indre konflikt eller en kombinasjon av flere. Eksempler: Et dukkehjem, Stormfulle høyder, Twilight. Elevene får være med å definere hva som er konflikten i disse verkene.
Trinn 1 Elevene forteller om en konflikt de har opplevd på skolen eller hjemme. Skriv 2-3 av historiene opp på tavla i form av kortprosa.
Trinn 2 Elevene blir delt inn i grupper på 3-5, som via loddtrekning får hver sin historie å jobbe med. Det viktigste stikkordet er altså konflikt, som vi allerede har i alle tre historiene, og hvordan man bruker denne for å gjøre en tekst eller et drama interessant.
Gruppene bruker timen til å sammen skrive historien som et drama på 1-3 sider med maks tre karakterer, samt øve inn stykket.
Roller i gruppen: Forfatter, sekretær, skuespiller, instruktør, sufflør. Alle skal kunne ta minst én rolle i gruppen, og ingen skal tvinges til for eksempel å spille; historien kan eventuelt leses høyt.
Trinn 3 Fremføring! Samtlige grupper fremfører / leser sine kortdramaer for klassen.
Trinn 4 Diskusjon – Hva funket – og hvorfor? – Hva funket ikke – og hvorfor ikke? – Er det lettest å skrive med eller uten konflikt? Hvordan kunne disse historiene ha sett ut dersom man tok ut konflikten? – Lykkelig eller ulykkelig slutt – er det noen forskjell? – Hva skjer dersom vi tilfører et fremmedelement i en konflikt i a) litteraturen, b) virkeligheten? Bruk eksempler fra stykkene vi har sett, og fra deltagernes egne opplevelser. – Hvordan skiller en konflikt i litteraturen seg fra konflikter i virkeligheten? Er liv og litteratur samme ulla? – Har noen eksempler på filmer eller bøker som ikke er drevet hovedsakelig av konflikt, og hva er motoren i historien hvis det ikke er en konflikt? Eksempler kan være Beatles av Lars Saabye Christensen eller Sex and the city. – Kan dramatisering av konflikter bidra til å løse dem eller forstå dem bedre? – Kan konflikt som virkemiddel brukes til å si noe om større sammenhenger – for eksempel hvorfor er vi her, hvorfor finnes det ondskap, finnes det noe slikt som fritt valg?
Om utøverne
Foto:
Carl Johansen
Carl Johansen (1974) debuterte i 2011 med romanen Skinn. Tidligere har han medvirket med noveller i flere antilogier og skrevet manus for TV.