Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Forfatterbesøket med Kari Saanum konsentrerer seg om høytlesning fra og samtale rundt de tre lettleste ungdomsromanene Elefanten i rommet, Gråt baby, og Ingen er ei øy , om Kaia som vokser opp med en far som drikker
Trilogien handler om tenåringen Kaia som vokser opp med en far som drikker. I bøkene følger vi Kaia i årene fra hun er 14-16 år. Den siste boka foregår på siste skoledag i ungdomsskolen, under vitnemålsutdelingen, og turen vennegjengen tar til ei øy, da Kaias sinne og selvdestruktivitet truer med å få fatale følger (det går heldigvis bra). Budskap og tema i den siste boka – og turneen - er hentet fra John Donnes dikt ”No Man is an Island,” om at ingen er alene, menneskene er knyttet til hverandre. Og blir du borte, blir de andre mindre. Forsvinner du, så tar du fra de andre en del av dem selv. Den delen som er deg. Bøkene har voksnes rusmisbruk som bakteppe, men dette temaet flettes i romanene sammen med klassiske temaer som vennskap, vanskelige følelser, identitet, ensomhet, løsrivelse, opprør, kjærlighet og forelskelse.
Jeg vil lese utdrag fra alle tre bøkene, og samtale med elevene om temaer som kommer opp i tilknytning til opplesningen. Produksjonen tar opp klassiske ungdomstemaer, samtidig som den tar opp rus i familien, og alle følgene dette har for dem som vokser opp med det. Temaet er tabubelagt. Nettopp derfor er det stort behov for å få luftet det ut. Det litterære rommet inviterer til samtaler, der de som ønsker det, kan delta, og de som ikke tør/vil, får oppleve støtte i det å bli kjent med de andres tanker/erfaringer rundt selve temaet, og liknende, beslektede temaer.
Foto:
Katja Saanum
Kari Saanum
Kari Saanum er dramatiker, forfatter og teaterkritiker. Hun skriver bøker og scenetekst for barn, unge og voksne. Har holdt en rekke skrivekurs bl.a. i Den Kulturelle Skolesekken og ved Folkeuniversitetet i Oslo.
- Jeg var i 2014 på skoleturné med den første boka, Elefanten i rommet. Den gangen var det en skole som først reserverte seg mot at jeg skulle komme pga temaet, men som lot seg overtale av DKS. Vanskelighetene skolen hadde fryktet, uteble. Jeg snakket lenge med lærerne etter besøket, og alle ga uttrykk for at de var positivt overrasket hvor lite «farlig» forfatterbesøket hadde vært. Tvert imot hadde dialogen som oppsto under og etter opplesningen vist for både dem og gutten de var bekymret for, at han ikke var alene om å ha det vanskelig. Ekstra interessant var det å oppleve hvordan produksjonen fanget oppmerksomheten til guttene i klassene jeg var i. Samtalene etter opplesningene handlet ofte om fedre, dessverre ofte om sinte, uberegnelige, rusede, eller farlige fedre. Under turneen gikk det opp for meg at gutters forhold til far er et stort og (kanskje?) ubeskrevet tema.