Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Hva kjennetegner en god historie og hvordan skal elevene kunne skrive en selv? Forfatter og radiodokumentarist Berit Hedemann røper de gode og konkrete knepene, i et samspill mellom lydeksempler fra Radiodokumentaren i NRK og opplesning fra hennes roman All min forakt. En kjærlighets historie.
Hedemann er muligens Norges mest erfarne radiodokumentarist og en svært erfaren oppleser. I tillegg til radioklipp vil hun også bruke utvalgte biter fra romanen All min forakt. En kjærlighets historie. Hun vil snakke om forelskelse og løgn, hvordan vi har hemmeligheter for hverandre, om bedrag og utroskap og svik,- og hvordan slike temaer kan bli til en god historie i stedet for nitrist sutring. Romanen tematiserer verdivalg som ærlighet versus løgn, spriket mellom den man framstiller seg som og den man er, aktuelle og kjente dilemmaer for unge mennesker.
Radioeksemplene som er valgt appellerer til ungdom med stor mulighet til identifikasjon, og radioeksemplene og romaneksemplene vil være et samspill mellom to kunstarter. Både radioeksemplene og partier i romanen er humoristiske, og Hedemann legger vekt på en lett, humoristisk form i samspill med elevene.
Hun forteller også om hvordan hun helt konkret fikk disiplinert seg til å skrive en bok. Moralen er: Det er ikke så vanskelig å skrive en god historie, det er bare å tenke en riktig tanke i stedet for en gal tanke, det koster ikke mer og det tar ikke lenger tid. Og så er det bare å sette seg ned og skrive den.
Foto:
Terje Bringedal
Berit Hedemann
Berit Hedemann debuterte med romanen All min forakt. En kjærlighets historie på Gyldendal i 2014. Har tidligere gitt ut barneboka Melindas Mystiske Mysterium (1990) og en lærebok i historiefortelling på radio: Hør og se - en håndbok i bildeskapende radio(2006).
Hedemann har arbeidet i NRK, særlig i Radiodokumentaren på P2. Hun har selv vunnet to Prix Europa og 1 Prix Italia for sine radiodokumentarer, og Radiodokumentaren vant 14 internasjonale og nasjonale førstepriser under hennes ledelse. Hun har undervist i historiefortelling for journalister og forfattere, i VG, Dagens Næringsliv, Morgenbladet, Klassekampen, Journalisthøyskolen i Oslo, Medialinja i Volda, TV-regi på Lillehammer, Oktober forlag og Kagge forlag. Hun har også undervist i historiefortelling internasjonalt, i Chicago, Dublin, Stockholm, Helsinki, Wien, Amsterdam, København, London, Jordan.