Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Tegneserier kombinerer skrift og tegning på en unik måte. I dette verkstedet får elevene en praktisk innføring i faget og ser hvordan en tegneserieskaper jobber.
Foto: Tore Strand Olsen
Det er et nært forhold mellom skrift og tegning. Når man lærer å skrive tegner man først bokstaver, så ord og så setninger. Alle barn tegner, men de fleste slutter i alderen 10 - 12 år. Mange tror man "mister" evnen til å tegne, men den ligger der fortsatt. Når man kan skrive kan man også tegne.
Utgangspunktet for dette verkstedet er teknikken kalt cartooning, som brukes innen satiretegning, vitsetegning, tegneserier og tegnefilm. Enkle strektegninger kombinert med skrift er det grunnleggende prinsippet i cartooning. På norsk har vi ikke et tilsvarende ord, derfor pleier jeg å oversette cartooning til skrivetegning.
Verkstedet foregår ved at jeg tegner og forklarer på flipover eller whiteboard, mens elevene bruker blyant og papir. Jeg viser at hver bokstav er et piktogram, symbol eller ikon som representerer en lyd. Når man skriver, tegner man lyder. Vi plasserer skrift i snakkebobler og tegner lydord. Man kan "skrivetegne" følelser som :) :( kalt smilefjes, emotikoner eller emojis. Elevene tegner emojis, og jeg viser effektive måter å tegne følelser, effekter, bevegelser og andre virkemidler i tegneseriemediet. Vi lager tegneseriefigurer og jeg viser hvordan man forteller med ruter og bobler. Så deler elevene inn et ark i seks ruter, der de tegner og skriver sin egen tegneserieside.
På skjerm viser jeg eksempler fra mine egne tegneserier og forklarer hvordan jeg jobber. Hvis det blir tid til slutt tegner jeg en rute digitalt samtidig som elevene følger med på skjermen.
Skrivetegning er et nytt opplegg - basert på teorier og verksteder jeg har jobbet med i mange år. Det som motiverer meg er å se mennesker gjenoppdage gleden ved tegning. Jeg ønsker å øke forståelsen om at tegning både kan være en kilde til lek og kreativitet, og et nyttig verktøy til problemløsning og praktisk arbeid. Ellernosånt.