Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Boka som vant UPrisen 2016, #alfahann, er utgangspunkt for forfatterbesøk som setter fokus på sentrale spørsmål for ungdommene.
Med utgangspunkt i ungdomsromanenen #alfahann (vinner av U-prisen 2016) diskuteres temaer som kroppsfokus, hvordan vi framstiller oss selv på sosiale medier, sunne og usunne idealer, og hvordan det er forventet at man skal være når man er ung. Følelser i litteraturen og i virkeligheten er sentralt. Jan Tore er en engasjert og engasjerende forfatter, og målet er alltid å skape en samtale med elevgruppa. Det blir naturligvis også lest fra romanen.
Om utøverne
Foto:
Lars Åke Andersen/Gyldendal
Jan Tore Noreng
Jan Tore Noreng er født i 1968. Han er utdannet lærer og forfatter. Debuterte i 2011 med Dødens skole som ble nominert til Arks barnebokpris samme år. Drømmejegeren kom i 2013. 2014 ble det store grøsser-året, med både Skyggefødt og Sluket. I 2005 kom #alfahann. Forfatteren har stor erfaring med å reise rundt på skoler, og også med å drive undervisning i kreativ skriving. I 2013, 2014 og 2015 var han skrivelærer på Nordland fylkes skrive- og dramaleir.
Foto kan benyttes til promotering av forestillingen. Fotograf skal krediteres.
status
Elevene våre var så begeistret etter besøket at det er nå ventelister hos bokhandlerne og på biblioteket for å få tak i boka hans! Det synes jeg sier det meste om hvor bra dette var… Leknes skole, 2013
Dette var engasjerende og meget bra! Både elever og lærere var svært fornøyde. Jeg må legge til at det er spesielt artig å få besøk av forfattere som kan formidle. Dette er en super motivator for elever som sliter med lesing og skriving. Sør-Trøndelag, Dødens skole-turnéen skoleåret 2014/15
Ville berre sende ein stor takk for besøket i dag av forfattar Jan Tore Noreng. Han engasjerte publikumet sitt og gjorde inntrykk på elevar og lærarar med måten han skildra korleis karakterar blir til, men også om sin store kunnskap om film og seriar som fengjar ungdom. Kombinasjonen av å snakke om skrekkfilm/horrorfilm og verkemiddel der for så å knytte dette opp til det å skrive litteratur, fall i god smak her! Elevane lo og koste seg av vitsane og dramatiseringane hans, samstundes som dei fekk innsikt i korleis ein kan gå fram for å bli ein forfatter! Med mykje humor og gode døme frå film han har sett og tekstar han har skrive, gjorde han økta til ei annleis og inspirerande oppleving av litteratur for tilhøyrarane! Framnes kristne VGS, 2015