Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Lese- og skrivestimulerende kurs over 6 uker for 6.-7. trinn med Tania Kjeldset.
Jeg legger ved et eks på en oppgave vi ofte jobber med mot slutten av 6-ukers kursene. Da har elevene blitt drillet i litt ulike ting, friskrift, sanseoppgaver, observasjon, innlevelse, Vi har snakket mye om å lytte og kommentere tekster, og som regel har vi også fått tid til å skrive/løse gåter, lage odedikt/hatdikt, og jeg har sikkert presentert noe av eget stoff og lest høyt for dem.Denne oppgaven pleier å engasjere. Jeg gjengir den derfor slik den var sist vi gjorde den, i fjor, på Tonsenhagen skole. I følge læreren ble elevene veldig opptatt av å skrive videre på historiene sine. Klassen har også her et slags eierskap til fortellingene siden utgangspunktet er felles. Denne oppgaven lagde jeg for en del år siden, men den kan også bearbeides i klassen, man kan lage rollespill etc. Hovedpoenget er at eleven skal skrive ut i fra en synsvinkel de ikke nødvendigvis ville valgt selv.«Den tredje dagen» Tema: SYNSVINKELSKIFTEDRAMA/Hva står på spill: Å skape spenning er å skape konflikter
Karakterer Anna Per (kan byttes ut med jentenavn) Kristian Jonas
1) Elevene velger seg hver sin karakter. Skriver navnet ned. (Dette må gjøres før de får vite mer om barna som er med) Si litt om synsvinkel. Hva er det for noe??
Dette har hendt: (fortelles muntlig til elevene, men omtrentlig som dette) Anna, Per, Jonas og Kristian går i 7 a på Bleiker skole. Kristian er ganske ny i klassen. Jonas sier han snakker som en ekte bonde. Han og Anna pleier å gjemme bøkene hans, av og til bruker de skjerfet hans som slengtau, eller aper etter dialekten hans. De er flinke. De gjør det alltid når ingen andre ser på. Per holder seg på sidelinja, men han henger med de to andre. Det har han alltid gjort. Kristian har begynt å grue seg til å gå på skolen. Han har ikke fortalt noen ting hjemme.
Dette skjedde i går rett før engelsktimen begynte. De som var til stede i klasserommet: Anna, Jonas og Per.
Geir Sunde, læreren deres, hadde glemt igjen Iphonen sin på kateteret. Det var en helt ny Iphone med et stilig skinnetui. Jonas gikk bort og kikket på den. Så gliste han mot de andre, gikk bort og la Iphonen ned i den åpne sekken til Kristian. – Legg den tilbake, sa Per, han stirret nervøst bort på døra. – Gjør det før noen ser deg. Jonas bare gliste. – Skal bare kødde litt med ham, sa han. – Ja, den som lukter fjøs må tåle en fleip, sa Anna. De snudde seg begge to og så på Per. -Du tyster vel ikke? sa de.
Geir Sunde løp rundt på hele skolen og lette etter Iphonen sin. Ingen i klassen hadde sett den. Han var sikker på at han hadde lagt den på kateteret, sa han, men så ble han usikker og måtte sjekke alle de andre stedene han hadde vært i løpet av dagen. Det gikk ti minutter før de kom i gang med undervisningen, og da var den hyggelige læreren deres temmelig grinete.
-Jeg er helt avhengig av den dingsen der, sa han. – Det kan jo hende den har falt på gulvet eller ligger i en lomme uten i gangen, sa Jonas. – Kanskje noen har tatt feil Iphone.
Men det trodde ikke Geir, for han hadde jo dette fine skinnetuiet. Jonas sa han kunne ringe til den fra hans mobil. Det syntes Geir Sunde var en god ide. Han slo nummeret og like etter ringte det høyt og tydelig fra sekken til Kristian. Kristian skvatt til. Han rødmet og stammet, det så virkelig ut som om det var han som hadde gjort det.
– Men jeg var ute i hele friminuttet, sa han. – Sier du det, sa Geir Sunde og gikk bort til pulten hans.
Etter timen måtte Kristian bli med opp til rektors kontor for å snakke litt. Jonas lo og sa att Kristian hadde begynt å sippe. Per svarte ikke. Han var opptatt med å pakke sekken sin. Og Anna måtte hjem fordi hun skulle på ridning. Dagen etter sto pulten til Kristian tom. Og dagen etter der. Men det grønne skjerfet lå igjen på pulten hans. det var blitt nesten dobbelt så langt etter at Kristian hadde begynt i klassen.
Diskuter temaet i gruppen. Snakk litt om de ulike personene.
Hva står på spill? For hvem? Du har valgt å ”være” en av de fire personene over.
Skriv navnet her: Det blir overskriften på din tekst. eks Anna
1 del Tenk deg at det er tidlig på morgenen, dagen etter det som skjedde med Iphonen. De først tre timene skal de ha Skolekjøkken. Du starter fortsettelsen med at hovedpersonen din våkner i senga.
Hjelpespørsmål: Hva tror du hovedpersonen din tenker på? Hvordan har han/hun det? Snakker han/hun med noen? Eller kanskje ikke? Familie? Søsken? På kjøkkenet, på badet etc. Du kan godt bruke dialog her. (Husk å ta med noen få detaljer som forteller noe om stedet hovedpersonen er, rommet, huset/leiligheten, hvor de bor etc…)miljø Hva skjer det første kvarteret? Begynn den første setningen med: Anna (sett inn riktig navn) hadde ikke lyst til å stå opp. (du må ikke gjøre det på denne måten, det er bare et forslag!)
Du trenger ikke å skrive lengre enn til at personen din kommer til skolen! Kanskje de møter noen på veien, tar følge med noen, eller går alene. Finn på noe som skjer som driver historien videre!
Jobbe: ca 15 min.
Lese høyt.
Ny informasjon. Elevene sitter ved bordene inne på skolekjøkkenet og venter på at læreren skal komme med matvarene. Plutselig banker det på døra. Men det er ikke læreren. Hvem kommer inn? Hva skjer videre?
(Denne oppgaven er laget slik at elvene er nødt til å bruk tid på tanker, følelser og detaljer (miljø) – ikke rushe fra situasjon til situasjon. Ofte ber jeg dem skrive bare fram til de skal gå på skolen, ikke lengre. )
Vi avslutter med å lese høyt i grupper på fire oppe ved tavla, og da skal alle rollefigurene være representert !
Foto:
Anna-Julia Granberg/Blunderbuss
Tania Kjeldset
Tania Kjeldset (1960) er oppvokst i Oslo. Hun debuterte i 1995 med bildeboken Eplemadammen og har bl.a gitt ut bøkene om Stine, og romanene Hårfine floker (1999) og Kanskje kommer aldri (2005).
Tania Kjeldset er utdannet illustratør ved SHKS i Oslo og har også illustrert en rekke bilde- og barnebøker.
Skrivekurs 2005 – 2015 Skrivekurs i Osloskolen, 6 uker, eller heldags kurs. Fra og med 2008: – Fast gjestelærer ved skrivekunstlinjen på Nansenskolen, barne- og ungdomslitteratur. 2009 og 2010: Skrivekurs under barnebokfestivalen i Grimstad 2011 Gjestelærer ved skrivekunstlinjen i Buskerud folkehøgskole 2012 – Skrivekurs for sommerskolen i Gjerdrum 2013 – Skrivekurs (turne) for grunnskolen i Akershus (vikarierte for Axel Hellstenius) 2013 og 2014: Engasjert som skrivelærer i skrivekunstprosjekt ved Vestby videregående skole 2013: Skrivekurs for voksen opplæringen i Trondheim, for elever med spesielle behov 2014: Skrivekurs i videregående skole, Asker