Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Skuespiller Inger-Helen Kilsti og luttspiller Espen Sørensen presenterer et variert program med dikt og musikk av kjente og ukjente kunstnere. Nøkkelordet i denne produksjonen er høstens farger.
Bjørnstjerne Bjørnson (1892-1910) er, sammen med Henrik Ibsen, den fremste representantene for den norske gullalderen på siste halvdel av 1800-tallet. Han skrev blant annet skuespill, fortellinger, romaner og dikt. Ivar Havnevik (Dikt i Norge) skriver: - Med sin lyrikk regnes Bjørnson gjerne som en naturbegavelse. Diktenes innhold blir formidlet med en selvfølgelig og tilsynelatende avslappet velklang og presisjon i ordvalget, samtidig gir de perspektiv langt ut over det de taler direkte om.
Mange av hans mest kjente dikt er hentet fra hans bondefortellinger, der han lar personenes følelser få utløp i lyriske sanger.
Astrid Hjertenæs Andersen (1915-1985), sammen med blant andre Olav H. Hauge, Gunvor Hofmo og Hans Børli, tilhører den talentfulle etterkrigsgenerasjonen av norske lyrikere. Hun debuterte i 1945 med diktsamlingen De ville traner. Om Andersen skriver Ivar Havnevik: - Vi møter [i hennes dikt] en grunnleggende tillit til at tilværelsen består som en helhet, selv om den kan være truet og selv om den blir opplevd i fragmenter. Den tilliten blir bekreftet i naturen – vekstlivet, været, jorden og dyrelivet – og det er i kontemplasjon i naturen og over naturen at mennesket kan finne seg selv.
Silvius Leopold Weiss (1687-1750) kom fra området rundt Wroclaw i nåværende sydvestlige Polen. Han kom fra en luttspillende familie, og komponerte hovedsakelig for barokklutt. Weiss oppnådde en betydelig status og berømmelse i sin samtid, og var knyttet opp til de fremste fyrstehusene i Tyskland. Musikken hans bygger på den franske dansemusikken, kultivert og perfeksjonert i miljøet rundt Ludvig 14. selveste «Solkongen». På samme måte som hans store samtidige tyske komponister, Johann Sebastian Bach (1685-1750) og Georg Friedrich Händel (1685-1759), finner vi i verkene hans en blanding av italiensk sangbarhet, fransk eleganse og tysk formbeherskelse. Suite nr.34 i d-moll regnes som en moden komposisjon, datert i en kilde til rundt 1730, og er hentet fra et stort manuskript lokalisert i Dresden.
Om utøverne
Foto:
Inger-Helen Kilsti
Inger-Helen Kilsti har skuespillerutdannelse fra Danmark, USA, Sveits og Italia. Hennes spesialisering er klovning og hun spilte i flere år med klovnegruppen KiSaCo rund i Europa og USA. Nå er hun bosatt i Grimstad hvor hun har jobbet med ulike kulturprosjekter. I tillegg har hun utviklet teaterforestillinger ved Vest-Agder Museet, både på Kongsgård og Gimle gård. Hun har hatt flere produksjoner i DKS – Aust- og Vest-Agder, blant annet Liv eller død- Terje Vigen som også ble vist på SeniorKilden høsten 2017.
Espen Sørensen har sin utdannelse på klassisk gitar fra Agder Musikk-konservatorium og Guildhall School of Music and Drama i London hvor han tok sitt hovedfag i 1992. I de siste tolv årene har han spesialisert seg på historiske luttinstrumenter og fremførelsen av musikk fra 1600-og 1700 tallet. I 2014 avsluttet han sitt Master studium i luttmusikk ved UIA. Her studerte han barokklutt med den meget anerkjente norske luttspilleren Rolf Lislevand. Sørensen er bosatt i Grimstad og underviser ved musikklinja ved Dahlske videregående skole.