Trykk “Godkjenn informasjonskapslar” for å godkjenne at forfattersentrum.no lagrar informasjonskapslar på maskina di. Trykk "Val" for å lese meir om og slå av og på informasjonskapslar. Les meir om Forfattersentrum og personvern her!
Lær å skrive teatertekster og få dem framført av profesjonelle skuespillere. Et opplegg over 3 dobbelttimer for 7. trinn i grunnskolen.
Foto: Trine Vollan
Opplegget foregår i klasserommet over 3 dobbelttimer, der elevene først introduseres for dramatikk, dialog og dramaturgiske virkemidler gjennom samtale og konkrete eksempler framført av skuespillerne. Hva er en teatertekst? Hvordan fortelle en historie gjennom dialog?
Elevene skal deretter skrive egne teatertekster (som gruppearbeid) under veiledning, bl.a gjennom en ”leseprøve”/stuntframføring av tekstene midt i prosessen der vi viser hva som fungerer og ikke fungerer på en scene. Når tekstene er ferdige, framføres de av skuespillerne for klassen.
Etter kurset redigeres tekstene sammen til et lite hefte som kan deles ut i klassen.
Målet med DRAMATIKKtakk er å bidra til økt bevissthet om dialogtekster og gi elevene mulighet til selv å skrive teatertekster og få disse framført av profesjonelle skuespillere. Selv om barn og ungdom er svært erfarne brukere av TV og filmmedier, ser mange film, TV og teater uten egentlig å være bevisst at forestillingene baserer seg på skrevne tekster. Vi ønsker at elevene skal få større bevissthet rundt enkle dramaturgiske virkemidler – og lære hvordan man skaper spenning og konflikt i en scene. Dvs: Hva er dramatikk og hvordan endrer en tekst seg med skuespillerne.
Opplegget går over 3 dobbelttimer klasserommet, med skriveøkter på egen hånd mellom timene. Klassens lærer må holde i trådene mellom øktene.
Vi som står bak prosjektet har vært med på liknende opplegg tidligere, og DramatikkTAKK er utarbeidet med midler fra Norsk kulturråd og utprøvd på to skoler i Oslo. Vi har veldig god erfaring med resultatet, og har sett tilfredstillelsen, mestringsfølelsen og gleden hos elevene som får se egen tekst levendegjort av skuespillerne.
Om utøverne
Foto:
Mari Vold/Adresseavisa
Trine Vollan
Trine Vollan er forfatter, dramatiker og filmskaper. Hun har skrevet tre romaner og flere teatertekster og har laget flere dokumentarfilmer. Hun har også vært leder for Norsk Litteraturfestival.
Kaia Varjord gikk ut fra Teaterhøgskolen i 2005, og har siden jobbet innen TV, film og ved teatre som Nationaltheatret, Oslo Nye, Riksteatret og er for tida aktuell i flere forestillinger ved Det norske Teatret.
Yngve Berven gikk ut fra Teaterhøgskolen i 2005 og har siden da vært engasjert ved en rekke teatre: Riksteatret, Teater Innlandet, Det Norske Teatret og Nationaltheatret, samt spilt i en rekke TV-serier. Han var sist å se i rollen som Jørgen Tessmann i Hedda Gabler ved Rogaland Teater. Ynge har nylig debutert som teaterinstruktør og jobber for øyeblikket med tre teateroppsetninger.
Programlengde 3 dobbelttimer fordelt over 2 uker. Skriveøkter med lærer mellom øktene. De ferdige teatertekstene sendes dramatiker/skuespillerne som har en øvingsdag på egen hånd før siste økt.