Festspeldiktar
2012

Lars Saabye Christensen

Under finner du arbeidsutvalgets begrunnelse for å velge Lars Saabye Christensen til festspilldikter i 2010.

Programmet til De Litterære Festspill i 2010.

Programblad for De Litterære Festspill i 2010 med Lars Saabye Christensen som festspilldikter.

Det finnes få andre forfattere i Norge som er så allsidige, litterært egenrådige og folkekjære som årets litterære festspilldikter. Fra debuten med Historien om Gly (1976) og frem til fjorårets Long Distance Call, har Saabye Christensen ubesværet pendlet mellom sjangre; fra hans hånd har det kommet diktsamlinger, romaner, noveller, hørespill, filmmanus, barne- og ungdomsbøker, poetiske reiseskildringer, billedbøker, sangtekster og musikalske utgivelser om hverandre. Han startet også debutantantologien Signaler i 1986, en unik litterær arena for unge skribenter.

Denne allsidigheten har likevel noen viktige, konstante trekk; det litterære universet som Saabye Christensen har konstruert i og med sine mer enn førti utgivelser, er så særegent og gjenkjennelig at det har forvandlet seg til adjektiv: Saabyesk: Man kan si at litteraturen, på sitt beste, evner å skape rom, å konstruere topografier som tar utgangspunkt i virkeligheten, men ikke er virkeligheten; slikt sett kan man si at Saabyes Oslo en fantasme, et litterært sted der karakterene hans gestaltes og levendegjøres.

Denne litterære utgaven av Oslo er høyt skattet og verdsatt av både boklesere og litteraturkritikere. Lars Saabye Christensen har sagt alle hans romaner kunne ha hatt den samme tittelen som romandebuten fra 1977: Amatøren. Gjennom fortellingene om Christian Humle, Kim Karlsen, Barnum Nilsen, Jonatan Grep og Bernard Hval – for å nevne noen – har Saabye utforsket hva vil det si å være en tilværelsens amatør, å ha usikkerheten som svirevenn, å snuble gjennom livet på jakt etter noe man ikke vet hva er. Romanene portretterer denne typen utsider-posisjoner på en leken, ofte humørfylt måte. Det er morsomt og sårt. Det er også fabulerende og gjenkjennelig jordnært.

Denne den mest synlige, populære delen av forfatterskapet har nok bidratt til at merkelappen sorgmunter – som riktignok betegner ett aspekt ved verket – nærmest blir brukt som klisje, noe som er anvendelig og lettvint å hente frem. Gjør man det, glemmer man det helt essensielle mørket som også bebor bøkene; den helt sentrale diktsamlingen Stempler, f.eks, eller Herman, Maskeblomstfamilien og Modellen. For ikke å snakke om Kim Karlsens dødsralling i Bisettelsen: Et to hundre siders dødsøyeblikk, en collage over livet og døden og alt det som finnes – som kan finnes imellom.

Og i hjertet av Saabyes verk bor poesien. Helt innerst i bøkene finnes poeten Saabye Christensen. Og han skriver. Og skriver. Og skriver. Lars Saabye Christensen er en forfatter som skriver for det er det forfattere gjør. Du ser ham aldri i Se og Hør, Fire Stjerners middag eller hos Hellstrøm, for Lars Saabye Christensen har alltid oppholdt seg i litteraturen, det eneste beboelige stedet: Jeg er den døve, skriver han i Paraply, de snakkesalige hiver talerstoler/på hverandre.

Festspeldiktarane

1988

Olav H. Hauge

1989

1990

Kjell Askildsen

1991

Cecilie Løveid

1992

Einar Økland

1993

Agnar Mykles forfattarskap

1994

Eldrid Lunden

1995

Georg Johannesen

1996

Herbjørg Wassmo

1997

Jostein Gaarder

1998

Kolbein Falkeid

1999

Gro Dahle

2000

Kjartan Fløgstad

2001

Lars Amund Vaage

2002

Jan Erik Vold

2003

Dag Solstad

2004

Erna Osland

2005

Jon Fosse

2006

Ingvar Ambjørnsen

2007

Tone Hødnebø

2008

Ragnar Hovland

2009

Per Petterson

2010

Hanne Ørstavik

2011

Tomas Espedal

2012

Lars Saabye Christensen

2013

Inger Elisabeth Hansen

2014

Frode Grytten

2015

Øyvind Rimbereid

2016

Gunnar Staalesen

2017

Vigdis Hjorth

2018

Edvard Hoem

2019

Brit Bildøen

2021

Tormod Haugland

2022

Linn Ullmann

2023

Steffen Kverneland

2024

Trude Marstein

Kontakt

Sissel Kristensen

Har du spørsmål om Dei litterære festspela?

Sissel Kristensen