Årets Festspilldikter debuterte med dikt allerede som tyveåring i 1969 og oppnådde fem år senere å få Kritikerprisen for romanen Kjærleikens ferjereiser. Temaene den gang var fraflytting og avfolking i utkant Norge, og vitnet om en ung, samfunnsengasjert forfatter.
Edvard Hoem har vist seg som en forfatter med et stort blikk, med politisk bevissthet og eksistensiell dybde. Han har et stort forfatterskap bak seg, har skrevet innenfor mangfoldige genre og vist seg som en eksperimenterende forfatter. Blant annet har teaterverdenen og dramaet opptatt ham sterkt og han har gjort en rekke gjendiktninger til nynorsk av Shakespeares skuespill. På 80-tallet var han husdikter ved Det Norske Teateret og i en periode på begynnelsen av 90-tallet var han teatersjef for Teateret Vårt i Molde. I denne perioden oversatte han flere verk av andre forfattere. Tilsammen har han mottatt mange litterære priser for sitt arbeid, blant annet Ibsenprisen og Gyldendalprisen.
I 2009 kom den første biografien om Bjørnstjerne Bjørnson. I alt ble det fire omfattende og imponerende bind på like mange år, biografien fikk en overstrømmende mottakelse og Hoem mottok Språkprisen 2013 for sitt nynorske språk.
«Med sterk litterær kondisjon har han maktet å holde biografien levende og velfortalt hele veien igjennom, på samme tid tett på og kritisk distansert til sitt objekt», skrev Sindre Hovdenakk i anmeldelsen av, Det evige forår.
Festspilldikteren befester stadig sin posisjon som en av Norges mest betydningsfulle og produktive forfattere. I 2014 vendte han tilbake til skjønnlitteraturen med romanen Slåttekar i himmelen, som baserer seg på hans egen oldefar, Knut Hansen Nesje. Til sammen har det blitt fire bind med slektskrønike om forfedrenes historie. Han har tatt utgangspunkt i utvandring og reise over Atlanterhavet, og de som ble igjen på Mørekysten. Hoem har skildret reise og liv med innlevelse basert på fakta og dikting. Romanene har stor episk bredde, et stort persongalleri og flere parallellhistorier. Han har gjenskapt datidens tidsbilde med imponerende detaljrikdom. Romanene er språklig og stilistisk stor skrivekunst og har gjort inntrykk langt utover landegrensen, og gitt ham en betydelig leserskare.
«Boka forteller om kjærlighet og barnefødsler, lykke og ulykke, sterk gudstro og beinhardt slit. Jeg nøt denne vakre, underholdende, gammelmodige romanen fra begynnelse til slutt», skrev Cathrine Krøger, i sin anmeldelse av første bind i krøniken, Slåttekar i himmelen.
Stoffet og fremstillingen av den svunne tiden har også en tydelig klangbunn og aktualitet i vår tids migrasjons- og flyktningevirkelighet.
«Edvard Hoems slektshistorie er moderne verdenshistorie, og den fortsetter. Når Hoem skriver om sine romsdalske forfedre og deres menneskelige lengsler etter et land å leve i, skriver han også om dagens migranter. Også i dette finnes det en dikterisk sannhet», skrev Bjørn Ivar Fyksen i sin anmeldelse av, Land ingen har sett.
Vi er stolte og glade over å kunne presentere Edvard Hoem som Festspilldikter i 2018.
-Annette Mattsson-