Hva er forskjellene mellom å skrive tekst som skal bli lest og å skrive tekst som skal bli spilt ut på en scene? Kan all tekst bearbeides til å bli god dramatikk? Hvordan endres tekster når de dramatiseres, framføres på en scene med kulisser, akkompagneres av musikk, lys- og lydeffekter? Hva tilfører teaterforestillinger tekster? Hva må man tenke på som forfatter når man skriver scenetekster vs tekster som skal leses? Lurer du på noe av dette eller mer, får du svar 25. april kl.18.00 på Kilden. Da inviterer Norsk Forfattersentrum Sørlandet, Kilden teater og konserthus og Scenekunst Sør til samtale mellom forfatter Monica Isakstuen og dramaturg Endre Sannes Hadland. Samtalen ledes av forfatter Mirjam Kristensen.
Arrangementet er det femte i en serie litterære møteplasser som hele bokbransjen i regionen er invitert til. Målet er å knytte bånd mellom oss som jobber med litteratur og formidling, enten det er som forfatter, i forlag, på bibliotek, i bokhandel, på universitetet, i fylket eller kommunen, eller som norsklærer eller kulturkontakt i skolen. Velkommen skal du være!
Sted Kilden teater og konserthus, kl. 18.00
Monica Isakstuen er prisbelønt forfatter og dramatiker. Hun debuterte med diktsamlingen "Sånn, borte" i 2008, og har siden gitt ut enda en diktsamling, flere romaner og dramatikk. Isakstuen har mottatt flere priser for sitt arbeid, deriblant Brageprisen for "Vær snill med dyrene" (2016) og nå nylig ble hun tildelt Den nasjonale Ibsenprisen for teksten “Dette er ikke oss”.
Endre Sannes Hadland har vært Kildens faste dramaturg siden 2017. Han har en mastergrad i dramaturgi fra Universitetet i Aarhus, og har vært tilknyttet forskjellige teaterhus og frie scenekunstprosjekter i både Danmark og Norge. Hadland har tidligere vært styreleder for Norske dramaturger, og var i perioden 2019-2022 medlem av juryen for Den nasjonale Ibsenprisen.
Gratis inngang, men meld deg gjerne på for å sikre deg plass:
Tiltaket er støttet av Agder fylkeskommune