Lukk søk
Litteraturhuset i Oslo, 9. mars 2019
Hvorfor skriver du, som er så lys til sinns, så mørke bøker? Det er spørsmålet jeg får oftest av folk som kjenner meg, og av folk som møter meg. Hvordan kan man sitte å le og kose seg mens man snakker om selvmord, om mobbing, om overgrep, om død?
Johan B. Mjønes har yrkesbakgrunn som skribent, fotograf og skuespiller. Han debuterte i 2009 med romanen Terminalhastighet og har siden utgitt en rekke romaner, ungdomsbøker og billedbøker.
Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Aschehoug og Dagsavisen.
Litteraturhuset i Oslo, 6. april 2019
Jeg lager aldri bøkene alene. Jeg trenger redaktøren, illustratøren, fotografen, designeren og alle ekspertene. En ferdig bok er fylt med avtrykk fra de jeg jobber med. Jeg kaller den ”Boka mi”, men det er egentlig boka vår.
Bjørn Arild Ersland er utdannet cand.phil. med hovedfag i etnologi ved Universitetet i Oslo. I tillegg har han gått på tekstlinja ved Westerdals reklameskole i Oslo. Erslands forfatterskap omfatter bøker for alle aldre, men mest for barn og ungdom.
Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Cappelen Damm og Dagsavisen.
Litteraturhuset i Oslo, 4. mai 2019
Jeg skriver i spennet mellom poesi og prosa, fortetting og fortelling. Jeg arbeider ofte med funnet materiale, der alt fra naturgeografi til overhørte samtaler og mine egne dagbøker og brev inngår i råmaterialet. Hvorfor skriver jeg på denne måten? Hvordan finner jeg det jeg kan bruke?
Marte Huke debuterte med diktsamlingen Delta på Tiden Norsk Forlag i 2002. I debutsamlingen har Huke, som tittelen antyder, fokus på landskapets langsomme forming av elven og isbreens bevegelser.
Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Tiden Norsk Forlag og Dagsavisen.
Litteraturhuset i Oslo, 28. september 2019
Ustadforelesinga – Seriebøkene møter de helstive bøkene
Finnes det en revirkamp mellom seriene og den «virkelige skjønnlitteraturen»? Er seriene til gavn eller skade for de helstive bøkene?
Willy Ustad reflekterer over det å skrive romaner om virkeligheten, og hva det kan medføre. «Skal tyskertøser og krigsprofitører bli romanhelter nå?» Han vil også snakke om hvor forfattere og forlag står i den nye, elektroniske tiden, nå når digitaliseringen snart ikke er sekundærbruk lenger. Mange ting skjedde når forfatteren drev research rundt tyskertøser eller kald krig – i tiden før Internett, Google og Wiki.
Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med CappelenDamm og Dagsavisen.
Litteraturhuset i Oslo, 26. oktober 2019
Fiskeforelesinga – De små ideene
Hvor kommer ideene fra, hvor bor de, er de synlige, eller må jeg lete for å finne dem? Gå i sirkler og finne dem på veien ut? Kanskje er det sånn at de beste ideene er så små at de gjemmer seg bak de store, de som allerede er ferdigvokst i seg selv. Kanskje de små ideene er de beste, de som trenger næring og litt tid på å vokse.
Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med CappelenDamm og Dagsavisen.
Designa og utvikla med Webflow av Norsk Forfattersentrum og We Made