Knekk koden og løs mysteriet – en annerledes litteraturopplevelse for elever på ungdomstrinnet.
Tenk deg at du blir satt til å etterforske et mysterium om en forsvunnet arkeolog. Et drapsmysterie og en forsvunnet gjenstand som er over 3000 år gammel og som ingen vet opphavet til.
Velkommen til et annerledes forfatterbesøk.
Om produksjonen
Disken fra Kush er et litterært og tekstdrevet spill. Det starter med at elevene får utlevert en mappe full av forskjellige dokumenter. Alt fra avisartikler, brev, notater, en diktsamling, kort, kjærlighetsbrev, fotografier og en hel haug andre ting. Spillet er fullstendig papirbasert. Ingen nettsider eller datamaskiner er nødvendig.
Arkeologen Randulf Steiner er forsvunnet. Hans assistent Ulf tør ikke lenger grave i hva som har skjedd.
– Dere må overta, trygler han elevene gjennom spillets første melding. Etter man har bladd seg gjennom Ulfs dokumentmappe, blir leseren etter hvert klar over at de forskjellige elementene skjuler en historie. Nærmere bestemt et mord og et tyveri av et over 3000 år gammelt mystisk objekt.
Det kan høres ut som en klassisk krim, men det er et element som skiller Disken fra Kush fra en roman: Her blir elevene selv med på å skape historien.
Erlend Askhov og Steffen RM Sørum har skapt en alternativ historie som engasjerer og utfordrer elevenes tekstforståelse. Gjennom sin deltakelse nøster elevene opp hva som har skjedd. Her er det lite læreren trenger å sette seg inn i. Kun noen få setninger med informasjon, før elevene klarer seg selv.
Disken fra Kush finnes som endags- eller todagers-opplegg. Seks sett/grupper per klasse er standard.
Spillet tar elevene ut av klasserommet og ut i lokalmiljøet hvor kodene kan ligge skjult på rektors kontor, resepsjonen hos ordføreren, rådhuset, på biblioteket eller andre steder som ikke ligger for langt unna. Dette medfører at hvert enkelt spill tilpasses skoler individuelt.
om forfatterne
Steffen RM Sørum er forfatter, forlagsredaktør og spillmaker. Han har utgitt flere bøker for både voksne, barn og ungdom. Hans siste bok er Dødsengler 2: Momentum. Sjekk også nettsiden www.indreoslokjemp.no
Erlend Askhov er designer og spillmaker. Erlend har jobbet flere år med design, blant annet av bøker for flere norske forlag.
Sjekk også nettsiden www.askhov.no
produksjonsfakta
Målgruppe
8 – 10. klasse
Produsent
Steffen RM Sørum og Erlend Askhov
Arena
Klasserom / nærmiljø
Teknisk krav
Kontakt produsent for mer info
Hvert spill skreddersys for skole/ nærmiljø.
Programlengde
1 eller 2 dager (to utgaver tilgjengelig)
Elever
En klasse (seks sett)
Opprigg / nedrigg
Material må enten sendes eller leveres skole.
Pris DKS
Etter avtale
Foto kan benyttes til promotering av forestillingen. Fotograf skal krediteres.
Status
Mottaker av Produksjonsstøtte for litterære produksjoner 2014.
2014: Rena, Lillehammer, Løten
2015: Buskerud, Oppland
Kontaktinformasjon
Steffen RM Sørum
Telefon: 40 85 37 57
E-post: steffensorum@hotmail.com